انواع افزودنی بتن

انواع افزودنی بتن و روش استفاده از آن

بتن در صنعت ساخت و ساز کاربرد بسیار بالایی دارد و از جایی که در بیشتر سازه‌ها از آن به مقدار بسیاری به کار می‌برند، کیفیت و عملکرد و پایداری بالای آن بیش از هر چیزی مورد توجه است. به این منظور از افزودنی‌های بتن استفاده می‌کنند که ماده‌ای است که موجب بهینه‌سازی مخلوط بتن می‌شود و می‌تواند با تغییر خصوصیات و خواص بتن، موجب بهبود کیفیت و کارایی آن شود. در این مقاله از سهند شیمی همراه ما باشید تا شما را با انواع افزودنی بتن آشنا کنیم.

افزودنی بتن کاهش دهنده آب

از این افزودنی برای به حداقل رساندن آب مورد نیاز در مخلوط بتن به کار می‌رود. این افزودنی با افزایش کارایی بتن، می‌تواند چسبندگی مناسبی بین بتن و فولاد ایجاد کند و مقاومت بتن را افزایش دهد و مانع از ترک خوردگی، جداشدگی، کرموشدگی، پدیده آب انداختن بتن و غیره شود. افزودنی بتن کاهنده آب می‌تواند با کاهش آب اضافه، روانی بتن را حفظ کرده و حتی افزایش دهد. این نکته بسیار اهمیت دارد که این روان‌کننده در واکنش‌های شیمیایی بتن  و بر میزان آب مصرفی واکنش هیدراتاسیون نقشی ندارد.

افزودنی بتن کندگیر کننده

این ماده افزودنی می‌تواند سرعت هیدراتاسیون سیمان را کاهش دهد و زمان گیرش نهایی آن را بالا ببرد. از این افزودنی بتن در مناطق و فصولی استفاده می‌شود که دمای هوا بالا است و بتن نمی‌تواند به سرعت سفت و سخت شود.

این افزودنی می‌تواند مقاومت بتن نسبت به ترک خوردگی را بالا ببرد و اجازه ایجاد ناپیوستگی و غیر یکنواختی را در بتن نمی‌دهد. این افزودنی برای جلوگیری از تنش‌های حرارتی بسیار عالی عمل می‌کند.

افزودنی بتن روان کننده

با استفاده از این افزودنی می‌توان بتن روان و با اسلامپ بالا به دست آورد که اهمیت استفاده از آن در سازه‌های به شدت تقویت شده و یا در مکان‌هایی که نمی‌توان به راحتی از ویبراتور استفاده کرد، بسیار پررنگ است.

این افزودنی مقاومت بتن را بدون نیاز به افزایش آب بالا می‌برد. این امر مخصوصا در مواردی که از پمپ بتن استفاده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. افزودنی بتن روان‌کننده می‌تواند مقاومت فشاری را به صورت جزئی کاهش دهد و در مقابل نسبت آب به سیمان را برای کارایی بیشتر بتن افزایش می‌دهد. همه این‌ها در نهایت منجر به افزایش مقاومت فشاری بتن می‌شود.

انواع افزودنی بتن

افزودنی بتن زودگیر کننده

این افزودنی می‌تواند زمان گیرش سیمان را سرعت ببخشد تا بتن خیلی زود بگیرد و سفت شود. هم چنین این افزودنی می‌تواند موجب تسریع در واکنش هیدراتاسیون و کاهش زمان گیرش اولیه سیمان شود. این امر خطر ریزش مصالح را کاهش می‌دهد و موجب مقاومت مطلوب بتن در زمان کوتاه می‌شود.

استفاده از این افزودنی روند قالب‌برداری را سریع‌تر، زمان عمل آوری را کوتاه‌تر و ساخت و ساز و بتن ریزی را مخصوصا در مناطق سرد سیر مفید و کارآمدتر می‌سازد.

افزودنی بتن ضد یخ

از این افزودنی بتن برای هوای سرد و مناطق سردسیر استفاده می‌شود که امکان یخ زدن بتن‌ها وجود دارد. این افزودنی‌ها اجازه انجامد آب در بتن را نمی‌دهند. در واقع هر چه افزودن ضد یخ بیشتر به کار رود، دمای انجماد بتن کاهش می‌یابد.

به این نکته توجه کنید که ضد یخ به طور کلی جلوی یخ زدن را می‌گیرد و انجام این واکنش را کند می‌سازد تا زمانی که دمای مناسب فراهم شود و واکنش مورد نظر با سرعت عادی و نرمال انجام شود. بطور مثال اگر ضد یخ را همراه با بتن در دمای زیر صفر درجه به کار بردید، بدانید که بتن ظرف چند روز سفت و سخت نمی‌شود و این مدت زمان افزایش می‌یابد.

افزودنی بتن قوام دهنده

این افزودنی روانی بتن را افزایش می‌دهد و اجازه جدا شدن سنگدانه‌های بتن را نمی‌دهد، مخصوصا در مخلوط‌های بتنی با اسلامپ بالا. این افزودنی قوام و چسبندگی بتن تازه را افزایش می‌دهد و سطح ظاهری بهتر و یکنواخت‌تری را مهیا می‌کند.

افزودنی الیافی بتن

از این افزودنی به عنوان جایگزین فولادگذاری در بتن آرمه استفاده می‌شود که می‌تواند بتن را در کشش تقویت کند. هم چنین از این افزودنی بتن الیافی برای جذب نیروهای کششی که ناشی از جمع شدگی بتن است به کار می‌برند. هم چنین این افزودنی موجب کاهش ترک خوردگی بتن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =

سبد خرید